Content Marketing 101 for iværksættere

Content Marketing er et fantastisk middel til at markedsføre din startup og opbygge din virksomheds (og dit eget) brand.

Ved at lave godt gratis indhold, som potentielle kunder kan drage nytte af, vil du kunne gro din organiske trafik via SEO, styrke dit brand og få flere konverteringer (uanset om det gælder leads til din e-mail marketing eller salg).

Men hvordan kommer man i gang med content marketing, hvis man aldrig har gjort det før? Og hvad skal man huske, når man skal til at markedsføring sin virksomhed med gratis indhold?

Sådan kommer du i gang med content marketing

1. Lav en blog

Det klassiske råd inden for content marketing er: lav en blog.

Og det råd gælder stadig. Blogs, artikler på hjemmesiden og andre typer indhold, som du selv ejer, er et værdifuldt redskab til at markedsføring din forretning.

Indholdet på din blog kan være tusinde ting. Men det oplagte valg – som især egner sig godt til begyndere – er guides og vejledning. Du skal simpelthen hjælpe dine besøgende med at løse et problem, som er relateret til din ydelse eller produkt. Hvis du eksempelvis sælger engangshandsker, er det en god idé at lave en guide til hvilke engangshandsker, der egner sig til forskellige typer arbejde.

Fordelen ved denne tilgang er, at den kan vinkles til ethvert emne, ydelse eller produkt. Du skal blot huske, at indholdet skal være nyttigt og værdiskabende. Det handler om læserens behov – ikke dit eget.

Content marketing 101 – lav en blog

2. Lav indhold, der er nyttigt og værdiskabende

Som iværksætter ved du højst sandsynligt meget om dit felt eller produkt.

Den ekspertviden bør du udnytte. En af de ting som fungerer allerbedst til content marketing er, når du deler fif og tips, der kun kan komme fra en person, som er bekendt med den besøgendes behov – og ved, hvordan man tilfredsstiller det. Du skal tænke på hvad, der ville skabe mest værdi for læseren.

Hvis du forestillede dig, at du skulle vælge en a-kasse, så er dit første skridt måske at afdække de mange forskellige a-kasser og finde den, der passer til dig og din branche. Der eksisterer derfor også et utal af sider, hvor man kan sammenligne a-kasser på både pris, kundetilfredshed og meget andet.

Den tjeneste er i sig selv et stykke content marketing, da det er gratis og hjælper dig med at købe en ydelse (i dette tilfælde medlemskab af en a-kasse). Herefter får siden en lille kommission, hvis man melder sig ind i en af de a-kasser, du finder på siden. Det er samme princip, som du ser ved blandt andet PriceRunner og de mange andre sammenligningssider på nettet.

Tjenesten er reelt set gratis for brugerne og giver dem en masse værdi, fordi de ikke er nødt til at trawle rundt på alle a-kassernes sider, notére deres priser, emne og medlemsfordele.

3. Content er mere end tekst

Godt indhold handler ikke kun om tekst. Det kan ligeså vel være videoer, infografikker, beregnere og andre værktøjer, som dine kunder frit kan benytte.

Et klassisk eksempel på denne bredere tilgang til content er Bredbånd.dks hastighedstest. Når du skal til at vælge en bredbåndsudbyder, vil du selvfølgelig gerne kunne sammenligne tilbud fra de forskellige udbydere. Her er der dog trådt et skridt længere tilbage og tænkt: “hvorfor leder folk efter nyt bredbånd til at begynde med? Måske har de en dårlig forbindelse lige nu – eller oplever, at deres internet kører langsomt?”

Når du løser din kunders problem gratis, vil de se på dig med mere velvilje. Det vil også være med til at disponere dem mod at købe din ydelse eller produkt.

Godt content kræver tid og ressourcer – derfor bør du gøre det alligevel

Et godt stykke content kræver både timer og hårdt arbejde.

Som iværksætter er det meget forståeligt, hvis du ikke føler, at du har tiden. Men hvis du gør det ordentligt, vil den tid, du lægger i din content marketing give dig mere, end det koster.

Værdifuldt indhold har nemlig en lang levetid. Ved at opsætte det korrekt, vil du løbende kunne få nye besøgende til din hjemmeside, som herefter måske bliver dine nye kunder – eller husker dig om et par måneder, når de støder på et problem, som dit produkt kan løse for dem.

Sammenlignet med andre typer af markedsføring er det mere eller mindre “gratis”. Når du køber annoncer på nettet eller prøver at nå ud til dine kunder via andre betalingskanaler, skal du enten betale for annoncens varighed eller effekt. Med dit eget indhold koster det kun din tid – og ofte mindre tid end, hvis du først skulle sammensætte en kampagne og så løbende justere eller evaluere på din indsats.

Content Marketing er også indbydende frem for afbrydende. Det betyder, at du i modsætning til reklamer, ikke vil forstyrre dine potentielle kunder, mens de laver noget, de faktisk er interesseret i. Du vil som oftest faktisk tilbyde lige netop den ting, som de var i gang med at lede efter – eller var nysgerrig efter at lære mere om.